وقتی صحبت از معماری می‌شود، موارد بسیار زیادی در ذهن شکل می‌گیرد که اغلب با سردرگمی همراه است. درواقع افراد با تصور اینکه ساختمان تازه تاسیس نمونه‌ای از یک معماری‌ست در ذهن خود به آن بال و پر می‌دهند. در صورتی که چنین نیست. معماری مبتنی بر اصلی‌ست که بین تمام افرادی که آن را به اجرا درمی‌آورند مشترک است. به عبارتی تمایل و اراده برای برای طراحی و ساخت چیزهایی که با آنچه در گذشته انجام میشده و آنچه امروزه معمولا انجام می‌شود، متقاوت است. معماری، خصوصا معماری معاصر در تلاش است تا روش‌های رایجی که در افکار عمومی شکل گرفته را به یک استاندارد تبدیل کند و به صورت کاملا مبتکرانه از آنها در المان های بکار گیرد. اما تاکنون به ارتباط المان معماری سازه با المان معماری بنا فکر کرده‌اید؟ تاکنون این مسئله در ذهنتان به یک چالش تبدیل شده که این ارتباط را کشف کنید؟
در ادامه این محتوا درنظر داریم توضیحاتی در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

معماری سازه را بشناسید

قبل از اینکه به سراغ المان‌های معماری سازه برویم؛ بیایید کمی با آن آشنا شوید.
سازه مهندسی مجموعه ای از چند عضو متصل به هم است که برای نگهداری و یا انتقال نیرو و برای تحمل مطمئن بارهای وارده ساخته شده است. در تحلیل نیرویی سازه‌ها لازم است که اعضای سازه را از هم جدا کنیم و دیاگرام آزاد هر یک از اعضای مجموعه ای از آنها را تحلیل کنیم تا نیروهای داخلی به دست آیند.
خرپاها، قاب ها و ماشین ها نمونه ای از سازه های ساده می باشند.
زمانی که ساخت یک بنا وابسته به کاربری در ذهن مهندسان شکل می‌گیرد، می‌دانند که جهت بهره‌برداری نیازمند تحمل بارهایی هستند. پس از شناخت بار باید یک سیستم سازه ای جهت استقامت در برابر بارهای وارده در نظر گرفته شود. یک مهندس سازه خوش ذوق باید مفهوم سازه و مهندسی سازه را بداند و بر اساس آن سیستم سازه‌ای مناسب ارائه نماید. به نحوی که هم موضوعات زیباشناختی طرح را در نظر گرفته باشد و هم استقامت لازم را در برابر بارهای پیش بینی شده فراهم نماید.
پس از آنکه مهندس سازه طراحی سازه را انجام داد آن را در اختیار مهندس معمار طرح قرار می دهد تا او تناسبات لازم را بررسی نموده و فصل مشترک هر چهار رشته معماری، عمران، مکانیک و برق را در کنار یکدیگر قرار داده و یک طرح جامع که تعامل جهار گرایش اصلی ساخت یک بنای موفق است را ارائه دهد. فرایند طراحی یک فرایند رفت برگشتی بین چهار رشته مطرح شده است، که در این میان تعامل معماری مهمتر می باشند. یکی از از اهداف اصلی مهندسین مشاور طراحی معماری و طراحی سازه سرور استودیو آن است که هرچه بیشتر بتواند در طراحی ها و اجرا های خود، این تعامل چهار طرفه را در نظر بگیرد.

معماری بنا

تا اینجای مقاله نسبت به معماری سازه و چگونگی بهره‌گیری از آن در ساخت و ساز آشنایی پیدا کردید. حال درنظر داریم معماری بنا را برای شما شرح دهیم. موضوعی بسیار جذاب که به طور کامل دید شما را نسبت به اطرافتان تغییر می‌دهد.
در وهله اول باید بدانید که معماری جزء قدیمی‌ترین علوم دنیا به حساب می‌آید و پیشینه‌ای کهن دارد. از زمانی که انسان به عرصه حیات پای نهاده تا کنون معماری همراه با سایر پدیده‌های بشری روند تکاملی خود را طری کرده و دگرگونی‌های بسیار زیادی را به خود دیده است. از همین‌رو تعریف‌های بسیار زیادی برای آن وجود دارد. با این حال اگر بخواهیم تعریف جامع و واحدی را برای آن درنظر بگیریم؛
معماری علم نیست؛ فرایند تركیبی عظیمی است كه هزاران كاركرد معین انسانی را با هم تلفیق می‌كند و همان معماری باقی می‌ماند. نسبت معماری ایجاد هماهنگی میان جهان مادی و زندگی انسانی است.
باید گفت امروزه معماری یک دانش میان رشته ای با سایر علوم، به ویژه علوم ریاضی و انسانی است؛ دانشی به وسعت یک اقیانوس که هرمنطقه از این اقیانوس دارای عمقی نامحدود است. معماری یک فعل انسانی است که در زمان ومکان مشخص به خاطر هدفی خاص ماده را به شکل زیبایی خلق می کند.

اما ارتباط المان معماری سازه با المان معماری بنا چیست؟

بیایید با آگاهی از معماری سازه و معماری بنا به ارتباط میان این دو مقوله بپردازیم؛
* فرم
کافیست کمی به اطراف نگاه کنید، خطوط منحنی که به جای خط مستقیم به کار گرفته می شود، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.
* ترکیب احجام
زمانی که از خطوط منحنی استفاده می‌شود، فضاهایی به وجود می‌آید که صرفا مکعبی نیستند. از همین رو با کمک روش های مختلف و ترکیب احجام متفاوت ترکیب های بسیار متمایزی ایجاد می شود.
* مصالح جدید
امروزه در دنیای پیشرفته ای زندگی می کنیم، دنیایی که هر لحظه در حال پیشرفت است و روشی جدید برای یک زندگی ساده‌تر را پیش روی ما می‌گذارد. حال به ارتباط المان معماری سازه با المان معماری بنا نگاه کنید؛ محال است که علم و تکنولوژی بر روی آن تاثیر نگذاشته باشد. به عبارتی با ظهور و ارائه مصالح جدید روش‌های باکیفیت تری برای رسیدن به خواسته‌تان پیش روی شما قرار گرفته است.
* ملاحظات زیستی
امروزه مهندسان برای ساخت بسیاری از ساختمان‌ها، عناصر پایدار یا دست‌کم، بهره‌وری انرژی را رعایت می‌کنند. مسئله ای که به امری بدیهی تبدیل شده است.
کلام آخر
در این مقاله تا حد امکان شما را با ارتباط المان معماری سازه با المان معماری بنا آشنا کردیم. با این حال اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه می‌کنیم به بخش تماس با ما سایه سازان مهر گستر مراجعه کنید تا اطلاعات کامل تری در این راستا از جانب کارشناسان ما خدمت شما ارائه شود.

یک دیدگاه بگذارید

نوزده − 6 =