اگر نگاهی به آثار و طراحی‌های معماران بیاندازید و اگر پای صحبت آنان بنشینید متوجه خواهید شد که یکی از عوامل موفقیت پروژه‌های معماری، طراحی بهینه و هدفمند بودن فضای باز آن‌ها در اطراف ساختمان می‌باشد. به عبارتی تا زمانی که معماران هدفشان را برمبنای آسایش مخاطبان و کاربران فضا قرار ندهند و امکانات رفاهی لازم و کافی را برای آنان پدید نیاورند موفقیت لازم برایشان میسر نمی‌شود. در این میان احداث سایبان عمومی در فضای باز را میتوان یکی از اصلی‌ترین اجزای تامین‌کننده آسایش کاربران و مخاطبان دانست که البته تاثیر مستقیمی در افزایش حضور آن‌ها در محیط و مقابله با شرایط نامساعد جوی را نیز دارد. حتی به عنوان سایبان خودرو نیز مورد استفاده قرار میگیرد. اما چه مسائلی در احداث سایبان عمومی باید مورد توجه قرار گیرد؟ از چه متریالی باید استفاده شود؟ احداث آن چگونه انجام می‌شود؟
این سوالات اکثرا در ذهن کسانی که خواهان نصب سایبان عمومی هستند ایجاد می‌شود. از همین رو درنظر داریم در این مقاله تا حد امکان به این سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

 

نکاتی برای توجه به احداث سایبان عمومی در فضای باز

اگر به عنوان یک طراح و معمار مشغول به فعالیت هستید؛ مطمئنا نسبت به چگونگی احداث سایبان عمومی در فضای باز و البته تاثیر آن در مدیریت زمان آگاه هستید. اما مسئله اینجاست که در حین احداث باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهید؟
* عوامل جوی
یک سایبان زمانی به سازه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌شود که این امکان برای کاربران وجود داشته باشد که در مدت زمانی طولانی و در شرایط مختلف جوی، از آن فضا استفاده نمایند. درواقع در حین احداث سایبان عمومی در فضای باز باید به شرایط بد و خوب محیطی فکر کنید. به عنوان مثال افراد بتوانند در حین بارندگی شدید به زیر آن پناه ببرند و در زمان آفتاب شدید در زیر آن به استراحت بپردازند. طبق آمار، برخی از سازه‌های سایبان‌ها در فضای باز، میتوانند سرعت باد را تا میزان ۱۵۰ مایل در ساعت کاهش دهند. از همین‌رو توجه به جزئیاتی مانند مقاومت در برابر آب و اشعه فرابنفش خورشید، قاب‌های فلزی پیرامونی و …. بسیار حائز اهمیت است.

* تامین حداکثر فضای قابل استفاده
یکی دیگر از پارامترهایی که در احداث سایبان عمومی در فضای باز مورد توجه قرار میگیرد؛ پیش‌بینی نیازهای سازه‌ای سایبان و لزوم دستیابی حداکثری استفاده مفید از فضاست. به عبارت ساده‌تر؛ جانمایی پایه و شکل و اندازه‌ سایبان باید به گونه‌ای باشد که هیچگونه مزاحمتی را برای رفت‌وآمد و حتی نشستن و حرکات کاربران به وجود نیاورد. معمولا بهترین گزینه‌ها سایبان‌های مربع، مستطیل، شش ضلعی یا هشت ضعلی با یک پایه است.
* توجه به ارتفاع سازه
اگر میخواهید اتمسفر فضا را تغییر دهید باید به ارتفاع و البته میزان پیش آمدگی سازه‌ سایبان احداثی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. هر چند اگر نگاهی به سایبان های تاسیس شده در طی چندسال اخیر بیاندازید به راحتی متوجه خواهید شد که معماران در اکثر موارد از سازه‌های کوتاه، فضایی صمیمی و دوستانه و حالتی پناهگاه گونه استفاه کرده اند. در صورتی که سازه های بازتر حالتی رسمی تر را به وجود آورده اند. معمولا ، ارتفاع یک سازه سایبان استاندارد چیزی حدود ۷ تا ۱۲ متر ارتفاع دارد.
* توجه به کاربرد
فارغ از تمامی مواردی که در این مقاله خدمت شما ارائه دادیم؛ باید این مسئله را درنظر بگیرید که درحین طراحی و احداث یک سایبان عمومی در فضای باز؛ کاربرد آن یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه طراحان می باشد. به عبارتی این مسئله باید مشخص شود که آیا شما به سایبان ماشین، به سایبان پارکینگ وحتی سایبان UPVC نیازمند هستید. زیرا تنوع بسیار بالای اجزا و تخصصی بودن تکنیک های اجرا شده باعث می‌شود تا نه تنها شرکت های خاصی در این حوزه فعالیت داشته باشند بلکه تنها تعداد محدودی از آنها نمونه های موفقی را از خود به جای گذاشته باشند. از همین رو به کاربردها اهمیت ویژه ای دهید.

 

 

 

چگونه با احداث سایبان عمومی در فضای باز به مدیریت زمان بپردازیم؟

امروزه در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم؛ دنیایی که هر لحظه زندگی ما را تغییر داده و تحولات گسترده‌ای را در زندگی‌مان به وجود می‌آورد. جالب است که بدانید این مسئله در رابطه با احداث سایبان عمومی در فضای باز و البته مدیریت زمان نیز ارتباط مستقیمی دارد. زیرا نسل جدیدی از سایبان‌ها به دنیا معرفی شده که نه تنها نصب آسان و با سرعت زیادی را با خود به همراه دارند بلکه کاملا مقرون به صرفه هستند. این سایبان ها که از آنها تحت عنوان سایبان پیش ساخته یاد می‌شود نکات بسیار زیادی را در خود جای داده‌اند که آگاهی از آن‌ها خالی از لطف نیست.
در وهله اول باید بگوییم که منظور از سایبان های پیش‌ساخته این است که نصب آنها تنها چند ساعت زمان می‌برد و تمامی عملیات ها و اقدامات از قبل انجام شده است. همچنین آنها به دو دسته سایبان‌های ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولا سایبان‌های پیش‌ساخته ثابت را در بالای درب، سایبان ماشین، پنچره و یا بالکن مشاهده می‌کنید که قابلیت جابجایی آنان وجود ندارد. اما سایبان پیش ساخته متحرک به شما این امکان را می‌دهد تا آن را به هر جایی که دوست دارید حرکت دهید. برای همه ما این اتفاق رخ داده که در گرمای شدید تابستان به دنبال سایه‌ای برای استراحت می‌گردیم و یا درنظر داریم تا مکانی امن را برای پارک اتومبیل خود پیدا کنیم. این مسئله همچنین برای روزهای بارانی نیز صدق می‌کند که برای جلوگیری از خیس شدن به دنبال یک سرپناه هستیم.
در اینجا میتوان درک کرد؛ احداث سایبان عمومی در فضای باز تا چه اندازه برای کاربران اهمیت دارد و در انواع پروژه‌های معماری جزء الزامات است. همچنین باید متوجه شده باشید که در این میان سایبان های پیش ساخته جزء پرکاربردترین ها در این فضاها به شمار می‌آیند.
کلام آخر

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم تا شما را با نکاتی که برای احداث سایبان عمومی در فضای باز نیاز است آشنا کنیم و البته چگونگی احداث و اهمیت آن در مدیریت زمان را خدمت شما شرح دهیم. اما با این وجود اگر سوالی وجود دارد که ذهن شما را به خود درگیر کرده توصیه می‌کنیم که حتما با کارشناسان ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمائید.

یک دیدگاه بگذارید

5 × 1 =