به خوبی می دانیم؛ سازه و اسکلت، پایه و اساس اصلی هر بنا را تشکیل می دهند. و یک پروژه بزرگ تعداد زیادی اسکلت فلزی را شامل می شود که بسیار پیچیده تر از ساخت یک بنای ساده و معمولی است. درواقع مهندسان باید دقت بسیار زیادی را برای اندازه گیری ها لحاظ کنند و تمامی مراحل نصب، آماده سازی و حتی روش های ساخت را با دقت انتخاب نمایند. البته در این میان اجرای رنگ و پوشش که عموما بخش سندبلاست اسکلت سازه را دربرمیگیرد نیز باید براساس استانداردی خاص انجام شود. شاید اصطلاح سندبلاست کردن اسکلت سازه کمی برای شما ناآشنا باشد. اما باید بدانید، این بخش از جمله مهم ترین بخش های ساخت به حساب می آید و عدم انجام آن اغلب مشکلاتی را به بار خواهد آورد.
اما آیا سندبلاست اسکلت فلزی آن هم قبل از رنگ آمیزی سازه سایبان، میتواند تاثیری در نتیجه نهایی داشته باشد؟ اگر قصد استفاده از سایبان را دارید، توصیه می کنیم در ادامه این محتوا با ما همراه باشید زیرا در نظر داریم به موضوعات مهمی بپردازیم.

سندبلاست را بشناسید

قبل از اینکه به تاثیر سندبلاست کردن اسکلت سازه بپردازیم بیایید کمی با معنی و تعریف آن آشنا شویم.
همانطورکه از اسمش پیداست، سندبلاست یک واژه انگلیسی می باشد و از آن به معنی انفجار و پرتاب یاد می کنند. سندبلاست عبارت است از: سیلیس پاشی، ماسه پاشی، پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا. سندبلاست اولین بار توسط ژنرال بنجامین تیلگمن اختراع شد. درواقع روزی او از پشت شیشه پنجره اتاق خود مشغول نگاه کردن به افرادش بود که متوجه مات شدن قسمتی از شیشه پنجره اتاقش شد که از طوفان شن روز قبل به جای مانده بود.
مطمئنا میتوانید حدس بزنید پس از این مشاهدات چه اتفاقی رخ داد. فکر ساختن دستگاهی که بتواند ذرات ماسه را با شدت به سطح شیشه پرتاب کند در ذهن تیلگمن شکل گرفت. بسیاری این کار او را یک خدمت بزرگ به بشریت می نامند.
اما سندبلاست کردن اسکلت سازه آن هم قبل از رنگ آمیزی سازه سایبان، چه تاثیری میتواند داشته باشد؟

اهمیت سندبلاست کردن سازه قبل از رنگ آمیزی سازه سایبان

در قسمت بالا اشاره کردیم که سندبلاست کردن برای اسکلت فلزی با فرآیندی همراه است که در سطح اسکلت فلزی در معرض ذرات ساینده پرفشار قرار میگیرد. همین مسئله زبری خاصی را به وجود می آورد و اجرای رنگ برای سازه با نتیجه فوق العاده ای همراه خواهد بود. اما سندبلاست کردن اسکلت سازه قبل از رنگ آمیزی تنها برای راحت بودن کار رنگ کردن نیست. بلکه به عنوان روشی برای زدودن آلودگی ها و صیقلی کردن اسکلت فلزی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
سندبلاست اسکلت فلزی اغلب در حین ساخت سازه سایبان مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا میزان مشخصی از ذرات روغن و چربی بر روی آنها وجود دارد که کاربرد گسترده ای دارند. همچنین زمانی از سندبلاست استفاده می شود حال میخواهد اسکلت فلزی یا سازه سایبان باشد، در هر صورت هزینه ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کنند. استفاده مجدد از ذرات سیلیس در چند مرحله می تواند خرید سیلیس اضافی را کاهش داده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
مورد دیگر به حفظ سلامتی افراد بستگی دارد. به عبارتی سندبلاست کردن اسکلت سازه قبل از رنگ آمیزی سازه سایبان میتواند سلامت فردی اپراتور را تضمین نماید. در واقع اپراتور که در راستای تمیزکاری اسکلت فلزی و از بین بردن آلودگی ها و ذرات روغن و چربی وارد عمل می شود. مجبور است تا از حلال های صنعتی قوی به صورت دستی استفاده کند. خب این حلال ها شیمیایی بوده و از لحاظ ایمنی برای فرد مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. سندبلاست اسکلت فلزی اما به راحتی تمام این مشکلات را حل می کند. به عبارت ساده تر، ذرات ساینده پرفشار، فرآیند حذف آلودگی های سطح را بدون نیاز به استفاده از حلال های آلی انجام می دهند.
همچنین سندبلاست کردن اسکلت سازه، شرایطی را فراهم می آورد تا تمامی ذرات خارجی و آلودگی ها که به مرور زمان در سازه های قدیمی به وجود آمده اند، به طور کامل از بین بروند. این روش در احیا و رنگ آمیزی اسکلت های فلزی قدیمی، کاربردهای بسیار زیادی دارد.
کلام آخر
با توجه به تمامی مواردی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم؛ میتوان دریافت؛ سندبلاست کردن اسکلت سازه قبل از رنگ آمیزی سازه سایبان تاثیرات بسیار زیاد و خوبی را چه در بخش سلامتی، زیست محیطی و حتی در اختیار داشتن سازه ای باکیفیت تر با خود به همراه دارد. حتی در پایداری و دوام یک سازه تاثیرگذار است. اما مسئله اینجاست که در حین اجرای سندبلاست باید به تمامی نکات ایمنی فرد و کاری در حین عملیات توجه شود. تنها در این صورت است در نهایت، از نتیجه کار ابزار رضایت خواهید کرد.
با این حال اگر سوالی در این زمینه ذهن شما را به خود مشغول کرده، توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان شرکت سایه سازان مهر گستر اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهند.

یک دیدگاه بگذارید

چهار × دو =